חדשות העמותה

דבר המנכ"ל

עובדים ושותפים יקרים,
השנה נציין שלושים שנה להיווסדה של העמותה לילדים בסיכון. במשנה, בפרקי אבות, גיל שלושים מאופיין בתכונת הכוח –  "בן שלושים לכוח". כעמותה של אנשים ולמען אנשים, האמירה במשנה המתייחסת למעגל החיים של אנשים –רלוונטית בעיניי גם למעגל הקיום של העמותה.

שני ביטויים המקושרים ל׳כוח׳  מדגימים עבורי את החיבורים בין הנאמר בפרקי אבות לבין עולמה של העמותה. האחד, "מהכוח אל הפועל", שפירושו להפוך את מה שבגדר פוטנציאל לממשי וקיים בעולם. ובהקשר שלנו: במשך שלושים שנה, אנו בעמותה ממשים את הפוטנציאל התיאורטי והמקצועי, מסייעים לילדים ובוגרים ולמשפחותיהם ומקדמים אותם למימוש יכולותיהם. הביטוי השני הוא "ייפוי כוח". בהקשר של העמותה, גם לביטוי זה יש משמעות עמוקה. אנו פועלים בשליחות המשפחות ושל המדינה לקדם ולשלב ילדים ובוגרים עם אוטיזם בחברה ובקהילה. 

דברי המשנה יפים, אפוא, ביתר שאת, ביחס לעמותה, החוגגת 30 שנה לפעילותה.לציון שנת השלושים לעמותה, עוצב לעמותה לוגו חדש, ובעזרתכם נבחר גם סלוגן המציין מאורע זה. אנו מודים לכם על שיתוף הפעולה גם בנושא זה ועל ההצעות הרבות והמקוריות שקיבלנו. היה קשה לבחור רעיון אחד מבין שלל הרעיונות, ולאחר התלבטות רבה, בחרנו בסלוגן "מחברים בין העולמות". סלוגן זה הוצע על ידי מיכל גרשוני ויפעת עזר בלאו. כולנו זכינו בסלוגן שמשקף נאמנה את ה"אני מאמין" של העמותה.

והנה לפניכם התוצאה, שתלווה את כל פעילותנו בשנה הקרובה: 

העמותה לילדים בסיכון - 30 שנה

כחלק מתנופת העשייה בשנה האחרונה, ברצוני לעדכן מעט מן השטח ומן המטה.
ראשית, אנו שמחים לבשר, כי משרד החינוך קיבל את המלצות העמותה להנחיות לתכנון ובניית גני תקשורת, ופרסם פרוגרמה לבניית גן תקשורת באתר לגנים שיוקמו. החיבור הבין-מגזרי בין העמותה לבין משרדי הממשלה מוכיח את עצמו שוב כאפקטיבי ותורם למכלול החברתי. 

חשוב לי להזכיר כי כמדי שנה העמותה חוברת לאלו"ט, עמותת סיסטיק פיברוזיס בישראל והאגודה לסוכרת נעורים, ואנו מציינים יחדיו את יום ההתרמה השנתי, באמצעות פעילות של תלמידי בתי הספר ברחבי הארץ. פעילות ההתרמה מלווה כמדי שנה בימי הסברה והעלאת מודעות לאוטיזם שמבוצעים ע"י עמותת ״ידיד לחינוך״. השנה נציין יום זה בתאריך 21.01.20.  תודה לכל מי שהתנדב להסברות בנושא זה ונשמח להצטרפות עובדים נוספים לשם הרחבת מעגל המסבירים מטעם העמותה. 

בנוסף, בתאריך ה-26.01.20 יתקיים אירוע התרמה ייעודי לעמותה בהשתתפות שלומי שבת ופבלו רוזנברג שיארחו את נסרין קדרי. כרטיסים לאירוע הוצעו בהנחה לעובדי העמותה אנו מקווים כי גם באמצעות אירוע זה, נצליח לגייס משאבים נוספים לתמוך בפעילותנו. לכרטיסים – 03-5100297

לסיום אציין, שהפעילות השוקקת וההתחדשות הביאו לכך שבחרנו החודש לשלוח אליכם שני ניוזלטרים נפרדים. הניוזלטר הבא ישלח בעוד כשבועיים ויכלול עדכונים וחדשות סקטורים שלא נכללו במייל הנוכחי. הישארו מעודכנים!

יישר כוח על העשייה, סוף שנה נהדר ושנה אזרחית פורייה,
בהערכה,
עו"ד ציפי נגל-אדלשטיין

קצת אחרת

פרויקט "קצת אחרת" ממשיך לצבור תאוצה. לאחר ההצלחה היפה שהייתה בגבעתיים ובפתח תקווה, השנה כבר הגיע לסיומו הקורס בעמק חפר ובהרצליה ומתוכנן להתקיים קורס נוסף גם ברמת גן. הקורס הוא שיתוף פעולה של המרכז לטיפול וחקר באוטיזם – עמותה לילדים בסיכון, עם עמותת "ידיד לחינוך" שמפעילה גמלאים מתנדבים במערכת החינוך ברחבי הארץ. במהלך הקורס משתתפים המתנדבים בהרצאות בנושא אוטיזם, ובסופו הם מעבירים הפעלה ייחודית להעלאת מודעות לנושא האוטיזם לילדים בכיתות רגילות.

אורנה כהן, מתנדבת בעמק חפר שהשתתפה בקורס כתבה:

"עם סיום מפגשי ההדרכה במיזם "קצת אחרת", ברצוני להביע את רחשי ליבי ביחס לתוכנית.
המפגשים היו שילוב מרתק של הרצאות ברמת המידע מחד, ומפגשים עם אנשים שחייהם משיקים ונוגעים באוכלוסייה על הרצף. איריס אהל, מנהלת הקורס, היטיבה לפתוח בפנינו צוהר פסיכולוגי, התפתחותי והתנהגותי לעולמם של הילדים האוטיסטים. זו הייתה נגיעה קלה, אך מושכלת ומרתקת.

נפגשנו עם אלונה קדישביץ, אם לילד על הרצף בתפקוד נמוך, ועם אהוד שפייזר, בוגר על הרצף.
אלו היו מפגשים מרגשים, שהמחישו לאלו תעצומות נפש נזקקים בני המשפחה, ואף הילדים עצמם כשהם מהלכים בעולם שהוא קצת אחרת. נקווה שנשכיל לתת את תרומתנו הצנועה במסגרות בהן אנו מתנדבים, בחשיפת הילדים לעולמם הפגיע והשברירי של הלוקים באוטיזם, שהרי כולנו גדולים כקטנים זקוקים למחווה של קבלה ורגישות."

משאבי אנוש

אתר האינטרנט של העמותה התחדש בדף קריירה! היכנסו כאן

בדף ניתן להתעדכן במשרות הפתוחות בעמותה, לצפות בסרטונים וסיפורים מחיי העובדים ולקבל מידע אודות מהלך הגיוס של "חבר מביא חבר".

מכירים אנשים שעבודה בעמותה יכולה לעניין אותם? שלחו אליהם את הקישור לדף קריירה. עובד אשר ייקלט לעבודה בעמותה דרככם, יזכה אתכם בשובר מפנק 🙂

מערך השתלמויות

המרכז לטיפול וחקר באוטיזם – עמותה לילדים בסיכון בשיתוף ארגון מנת"ה – איגוד מנתחי ההתנהגות בישראל, הפיקו אירוע ראשון מסוגו של השתלמות בת שלושה ימים עם אחד החוקרים המובילים בעולם בתחום התנהגויות מאתגרות.

פרופסור גרגורי הנלי הינו פסיכולוג ומנתח התנהגות המתמחה בטיפול ובמחקר בילדים ומבוגרים המציגים התנהגויות מאתגרות. פרופ' הנלי פיתח מודל הערכה והתערבות עבור אוכלוסייה זו ולימד את עקרונות המודל בהשתלמות לצד הרצאות נוספות בתחום ההתמחות שלו – התמודדות עם בעיות שינה, קידום מיומנויות חברתיות, עבודה עם ילדים בעלי התנהגויות סטריאוטיפיות תכופות ומגוון כלים להתמודדות עם מאפיינים הקשורים לעבודה עם ילדים ומבוגרים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי.

greg-henley-2
greg-henley-3

מלבד היותו אדם בעל ידע רב וגישה טיפולית הומאנית, מכבדת ומעוררת השראה, הנלי הביא איתו סל של קסם אישי וכריזמה והצליח לרתק אותנו בהנאה במהלך שלושה ימים מלאים ולהשאיר אותנו עם טעם של עוד.

להשתלמות הגיעו אנשי מקצוע מגוונים מהסקטורים השונים ובכללם מטפלים ממקצועות הבריאות, מטפלים ממקצועות הטיפול הרגשי ופסיכיאטרים.

היום השלישי של ההשתלמות היה יום פורץ דרך בתחום ההשתלמויות בעמותה. ביום זה, השתתפו שלוש משפחות לתהליך הערכה ותרגול מעשי חי מול כל משתתפי ההשתלמות. לשם כך, הוקצה חדר נוסף אשר הוסב לחדר טיפולים ובו נערך טיפול של כשעה עם הילד, מנתחת ההתנהגות שלו בחיי היום יום ובהנחייתה של הולי גובר (דוקטורנטית ושותפתו של פרופ' הנלי). המפגש הטיפולי צולם בשידור חי לאולם ההרצאות בו נכחו הורי הילד, משתתפי ההשתלמות ופרופ' הנלי נתן הנחיות והסברים לתהליך הנצפה. למרות החששות והלבטים, המשפחות והצוות המטפל היו שבעי רצון על ההזדמנות ללמוד ולהתרשם מאופן העבודה in vivo.

העמותה לילדים בסיכון מודה ומברכת על ההזדמנות לארח את פרופסור גרגורי הנלי ומצפה להמשך עבודה ושיתוף פעולה אשר יבואו לידי ביטוי בעבודה הקלינית בשטח. תודה מיוחדת לגב' אביבה בינט, מנהלת סקטור ניתוח התנהגות אשר הגתה את הרעיון להשתלמות ובכוחות של גיבורת על הצליחה להחזיק את כל הכדורים באוויר במיומנות מעוררת הערצה.

בברכה,

אתי עמיאל
מנהלת תחום הדרכה, למידה וניהול ידע

דנה קוסטה

מנהלת מקצועית תחום אוטיזם

מערך טיפולי משלים

אנו שמחות לשתף בתכניות למידה מושקעות ורציניות למטפלי המערך והגנים ובעוד פנינה ייחודית.

תכנית הלמידה הראשונה: עוסקת בשימוש בצילום ועריכה בווידאו ככלי בטיפול קבוצתי לילדים על הרצף. הווידאו הוא כלי אטרקטיבי ומגייס, ומאפשר לילדים להתנסות בביטוי עצמי יצירתי, אלתור ורפלקציה, תרגול מיומנויות וכישורים חברתיים. ההשתלמות כללה חשיבה תיאורטית והיכרות עם מערך פעילות מובנה שפותח, ובנוסף התנסות מעשית בצילום, עריכה, משחק ובימוי, וצפייה בחומר טיפולי.

בגאווה רבה נכריז כי מנחי הסדנא כולם מטפלים (מדריכים) ותיקים במערך המשלים שהשקיעו מספר חודשים בבניית השתלמות ולצידה חוברת עם פרוטוקול עבודה.

מנחי הסדנה: גליה שדה – עו"ס פסיכותרפיסטית ובימאית קהילתית, וגיל עמיחי- פסיכולוג קליני ויוצר סרטים. בכתיבת הפרוטוקול השתתפה גם שרית אורן, מרפאה בעיסוק מדריכה.

תכנית הלמידה השנייה: קורס קריאה בכתבים פסיכואנליטיים התפתחותיים העוסקים באוטיזם. זוהי שנתו השלישית של הקורס, והשנה מוצעים בו שבעה קורסים סמסטריאליים לשנה א' ולשנה ב'. בשמחה נבשר כי השנה השתלבו בהוראה בכירי המערך המשלים. התכנית כוללת קורס קריאה עם בכירים וזו השנה השניה בה אנו פוגשים בכירים ובכירות בתחום ולומדים להכיר ולקבל השראה מאופן חשיבתן. ד"ר מירב רוט, פרופ' יולנדה גמפל, חנה וקשטיין, ד"ר תמי פולק, ד"ר איזבל בן אמו, גלית גמפל, רות וינברג, שגית יצחקי קדם, פרופ' חנוך בן פזי ונעמה קינן, הן הבכירות והבכיר שהיו ויהיו אתנו בשנתיים אלה.

תכנית הלמידה השלישית: קורס השלמה קלינית למטפלי מקצועות הבריאות שלמדו בג'נין ובירדן. 17 מטפלים מתחומי הפיזיותרפיה והריפוי בעיסוק נפגשים כל יום חמישי לארבע שעות למידה בהובלת ענבל פלד והודא נאתור, שתיהן מטפלות בכירות ומדריכות. נוצרה קבוצה תוססת ומלאת עניין וסקרנות, קבוצה שאנו מקווים שתהיה סימן ובשורה למטפלים רבים שיבואו להתמחות ולהעמיק בעבודה הקלינית עם ילדים ונערים בתחום האוטיזם. באדיבות המועצה המקומית בכפר ברא ומנהלת בית הספר מחאבה, הגב' איה פדלה, תכנית זו מתארחת במבנה החדש והמדהים אליו נכנס ביה"ס מחאבה בספטמבר האחרון.

והפנינה: בחודש האחרון יצאה רוני דיאמנט אבנון, מנהלת מערך הרצליה-רעננה וחברת מטה המערך המשלים, לשליחות חברתית כנציגת ישראייד באיי הבהאמס שנפגעו מסופות הוריקן קשות. רוני פגשה אוכלוסייה של ילדים, מבוגרים וקשישים, שאיבדו את כל רכושם וחלקים מבני משפחתם באסון הטבע. במשך שלושה שבועות עסקה בהכשרת צוותים להתמודדות עם אובדן ואבל תוך שזירה איטית אך מידית של חיים ותקווה. לצד זאת, רוני פגשה את כוחות החיים ואת הייאוש המלווים את ילדי הניצולים. רוני – כולנו במערך גאים בך ושמחים להיות מובלים על ידי אישה שליבה מנחה אותה לשליחות קשה וחשובה זו.

בתמונה – רוני שניה מימין

בברכה, 
נחמה פבר בן פזי – מנהלת מערך המשלים ילדים גילאי 7-18

בוגרים

שמחות לשתף בהתפתחויות האחרונות בתחום הבוגרים:

מחישוב לשילוב – בתחילת נובמבר פתחנו את המחזור הראשון להכשרה בתחום הפיננסי. שיתוף הפעולה בין האקדמיה לפיננסים BDO, לשכת יועצי המס והעמותה, הוביל לפתיחת קורס ייעודי ללימוד יסודות בניהול פיננסי והכנה לעולם העבודה, ובסיומו השתלבו הבוגרים בעולם העבודה.

לימודים אקדמיים – שנת הלימודים האקדמאית באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בר אילן החלה בתכנית פיילוט, בה משתתפים 50 סטודנטים. מטרת התכנית היא: מתן מענה לצרכים החברתיים של סטודנטים עם אוטיזם, בקמפוס ובמעונות בתקשורת מול קהילת הסטודנטים, המרצים והמנהלה. הפיילוט יהווה בסיס למימוש פוטנציאל ההשתלבות של הסטודנט באקדמיה ובעולם העבודה. התכנית נבנתה בשיתוף הארגונים "כן, זה אפשרי" ו"מכוונים גבוה".

בשנת 2020 נמשיך בעשייה בכדי להטמיע את חשיבות שילובם של בוגרים בחברה
וליצור מקום שווה לכולם!

חדשות מהשטח

אילת

יחידת אילת יותר ויותר על המפה בעבודה על פי סטנדרטים מקצועיים של העמותה!

ביחידת אילת התכנסנו החודש ליום יחידה ראשון מסוגו בהיסטוריה של גני התקשורת באילת המעניקים טב"מ.

קצת היסטוריה… מזה כעשור לערך שניתן לקבל טיפול בריאותי מקדם בעיר אילת, עיר החסרה בשירותים טיפוליים לילדי ASD. הטיפול ניתן בשיתוף פעולה של המכון להתפתחות הילד והמתי"א כגופים מרכזיים באילת, אך כך נבלעה הייחודיות של העמותה כגוף טיפולי ייחודי.
בסוף נובמבר 2019, התכנסו לראשונה כל עובדי העמותה במסגרות התקשורת נותנות הטב"מ באילת, ליום יחידה משותף בו הוצגה התפיסה הטיפולית, אינטגרטיבית התפתחותית של העמותה בשילוב עם הטיפול הבריאותי המקדם, בהנחיית מיכל גרשוני, מנהלת האשכול. המטרה הייתה העברה באופן חדש של הרציונל הטיפולי הייחודי של העמותה, הנראה בשטח בעבודת הצוות הטיפולי בתוך המסגרות. לאחר מכן הוצגה תזה מרתקת של קלינאית התקשורת ומנהלת אשכול רויטל ביטון בנושא פרגמטיקה. בסיום היום, לראשונה התקיימו סקטורים לחשיבה משותפת, שיח עמיתים והעמקת תחושת השייכות והזהות כעובדי העמותה. במקביל הגיעה אל היחידה מנהלת סקטור ניתוח התנהגות לחשיבה משותפת של הבניית המקצוע הייעודי, המבוסס באילת, ליצירת אחידות במודל העבודה ובתפישה המקצועית.

מיכל גרשוני ורויטל ביטון, מנהלות אשכול גני תקשורת אילת

רמת גן ומעונות תל אביב

ביחידה שלנו מאמינים בהון האנושי ומשקיעים בו רבות, לכן אנו מייצרים מעגלים של שיח וחוויות משותפות.
יחידת רמת גן ומעונות תל אביב (היחידה לגיל הרך) מונה 3 מעונות ושלושה גנים.

אז מה היה לנו?

  • מידי שנה אנחנו פותחים את השנה בפעילות משותפת- חינוך טיפול- של כל היחידה. היתה לנו סדנת יצירה עם חנוך פיבן, שרנו עם ללי ברגר, הייתה לנו סדנת אקרובטיקה וג'אגלינג והשנה נפגש עם אמא מיוחדת לשני ילדים אוטיסטים שתספר לנו על הדרך שהיא בחרה.
  • מעגל חיבורים אחר הוא הקשר בין הגננות והרכזות. שוב פתיחת שנה חוויתית שמייצרת חיבורים – טיילנו בשוק לוינסקי לסיור טעימות וערכנו סיור גרפיטי בקריית המלאכה. בכל תחילת שנה פעילות מגבשת אחרת. זמן להכיר זו את זו ולצאת מהקופסא
  • מעגל חשוב מאין כמוהו הוא הקשר שלי עם הרכזות המופלאות. כבר היינו בשיעור ערסלים ובהופעה של מאור כהן והיד עוד נטויה…
  • הון אנושי שלעיתים נשכח הוא הסייעות. אצלנו בין פעם לפעמיים בשנה נערך יום הפוך- הצוות הטיפולי נכנס לגן והסייעות והגננות אוכלות ארוחת בוקר שהכין הצוות הטיפולי ומקבלות הרצאה או סדנה חווייתית. למשל? תיאטרון פלייבק, הורות כמעשה ניסים ועוד.
  • השנה גם יצרנו מעגל נוסף והוא הקשר בין צוותי חינוך טיפול של הגנים-שעוסק באתגרים השונים מאלה של המעונות. ערכנו סדנה על מיניות בגיל הרך בדגש אוטיזם, עבור צוותי חינוך טיפול של הגנים.
  • בנוסף בשנה שעברה יצאנו למירוץ תל אביב לנשים כשכולנו לובשות חולצות "גם אני ביחידה המובחרת" ולוגו העמותה כמובן.

ויש עוד הרבה לספר…..

בברכה,
ד"ר יפעת ברונשטיין

חדשות הסקטורים

טיפול באמנויות

הבניית הערכות תחילת שנה ופירוט ההנחיות למילוי שלהן, מביאה עמה משובים טובים מהשטח, הן מהמטפלות-ים והן מהמדריכות-ים. פיילוט תצפית שהחל בקיץ תומך בתהליך. במהלך השנה נמשיך להתמקד בתחום ההערכה והמשגת המטרות הטיפוליות.

השנה נפתח מחזור שני של הכשרת בסיס באוטיזם למטפלים באמנויות ועו"סים ומחזור ראשון של שנת המשך למטפלים באמנויות, מסיימי השנה הראשונה. תכנית השנה הראשונה בהיקף 52 שעות כוללת 13 הרצאות במגוון תחומי ידע בסיסי ועדכני בתחום האוטיזם ולאחריהן דיון מקצועי-סקטוריאלי. תכנית השנה השנייה כוללת 9 מפגשים בהן הרצאה בתחומי הטיפול האמנויות באוטיזם וכתיבת הצגת מקרה קלינית.

לאחר שנה ראשונה מוצלחת, מתקיימת גם השנה השתלמות פסיכותרפיה בילדים עם אוטיזם בהנחיית דר' שרון אוסטפלד ביחידת השרון.

סדנת יום בנושא: "עדות כתהליך תומך התפתחות בילדים בספקטרום האוטיסטי" בהנחייתן של קרן פז ונעמה ארזי-שקלר, זכתה למשוב מצוין של המשתתפים.

יום עיון סקטור אמנויות יתקיים השנה בתאריך 26/5/20 . חברי הסקטור – שריינו את המועד!

מירי גדיש – מנהלת סקטור טיפול באמנויות

פסיכולוגיה

פסיכולוגים חדשים רבים הצטרפו לעמותה בתחילת השנה. עבורם נערכה השתלמות תחילת שנה לפסיכולוגים חדשים בראשית ספטמבר. ההשתלמות, שזכתה למשובים טובים מאד, עסקה בתפקידי הפסיכולוג בגן התקשורת על היבטיהם השונים. סוגיות באבחנה ואבחנה מבדלת נידונו בהרצאה מרתקת של ד"ר מאיה אלעזר. הרחבנו לגבי הערכת תחילת שנה, כולל התייחסות לתצפית, ראיון והגדרת מטרות טיפול. דוגמא לעבודה משמעותית ויצירתית במסגרת תשומה פסיכולוגית הוצגה על ידי נציגות יחידת ראשל"צ- אפרת רמות- נעמן, פסיכולוגית בהתמחות קלינית, איריס צהלון, סייעת, ויעל ענבר, פסיכולוגית קלינית מדריכה ומנהלת היחידה לשעבר. בנוסף הועלו מחשבות אודות פסיכותרפיה בילדים עם אוטיזם בגיל הרך.

צוות היגוי פסיכולוגים עסק בדיון מעמיק אודות תהליכי פתיחת השנה בסקטור פסיכולוגיה ביחידות העמותה השונות, על מנת לקדם הן עבודה מקצועית ברמה גבוהה והן ייעול של התהליך. במסגרת פעילויות צוות ההיגוי נידונות בין היתר תכניות ההשתלמות לסקטור לשנה הבאה, נהלי עבודה וכן יוזמות והצעות להמשך קידום ההתמקצעות של הסקטור. צוות טרום מחקר של הסקטור שוקד בימים אלו על יוזמות והצעות בתחום המחקר, אשר יוגשו בהמשך לבדיקה ואישור של ועדת המחקר של העמותה.

ימי העיון המתוכננים: יום עיון בנושא עבודה עם הורים שייערך בתאריך 2.2.20, ויום עיון של סקטור פסיכולוגיה שיעסוק בהצגות מקרים וייערך ב-12.5.20, מתגבשים ונבנים בימים אלו.

יונית שולמן – מנהלת סקטור פסיכולוגיה

בקרוב ישלח ניוזלטר שני לחודש ינואר, אשר יכלול חדשות ועדכונים נוספים

פוסטים נוספים

בתקוה לימים טובים יותר

סיכום שנת 2023 בצל המלחמה

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החלה זמן קצר מאוד לאחר תחילת שנת הלימודים. בשנת שגרה, זהו זמן המוקדש בדרך כלל להכרת הילדים ולהכנת תוכניות עבודה שנתיות. המלחמה העמידה אותנו בפני אתגרים שלא ידענו...