חדשות העמותה

חדשות העמותה - ידיעון פברואר 2020

שלום לכולן/ם,

תש”ף היא עבורי שנה של שינוי ושל התחלות חדשות.
לאחר כ- 10 שנים ביחידת רחובות והסביבה, תחילה כרכזת גן ולאחר מכן כמנהלת היחידה, יצאתי לדרך חדשה בעמותה כמנהלת מקצועית של תחום האוטיזם במטה. נפרדתי מאנשים שאהבתי וליוו את חיי במשך תקופה ארוכה, ומיחידה מיוחדת במינה שניהולה מהווה נתח גדול ממי שאני כיום.

המעבר מן העבודה ב”שטח”- המעניינת, הסוערת והמאתגרת, לעבודה במטה לא פשוטה עבורי. המגע הישיר עם ילדי הגנים, ההורים והמטפלות/ים ביחידה חסר לי. עם זאת התפקיד המאתגר והחדש מפיח בי כוחות מחודשים של חשיבה ועשייה.

אני נמצאת בתהליכים של גיבוש התפקיד, ה”אני מאמין” שלי והדרך שבה אני רוצה להוביל את התהליכים המורכבים המתרחשים ללא הפסק בעמותה. אני עדיין בתחילת דרכי, לומדת, חושבת ובודקת. אך יש דבר אחד שאותו אני יודעת ללא ספק: הכוח המניע את העמותה שלנו הוא ההון האנושי – אנשים טובים שבאים בכל יום לעבודה עם רצון לתרום ולהשפיע, אהבה גדולה ומסירות אין קץ. ובשבילכם אני כאן.

כדי שתכירו אותי קצת יותר, אצטט כאן חלק קטן מן הדברים שנשאתי במסיבת הפרידה שערכו לי ביחידת רחובות והסביבה. על הערכים שחשוב היה לי לדבר בזכותם רגע לפני שנפרדתי:

“ראשית אדבר בזכות הצניעות. אני לומדת בעבודה עם הילדים שלנו בגנים – שבזכותם אני מגלה פעם אחר פעם כמה אני לא יודעת – כי הכל יכול לקרות. הצניעות המקצועית היא חלק בלתי נפרד מן העבודה שלנו, וכמה זה קשה ומצד שני חשוב להיות בחוסר הוודאות, ולא תמיד לדעת הכל…

עם השנים, ותוך רצון להרגיש יותר יודעת, גיליתי כי בעצם ככל שאני מכירה יותר ולומדת יותר – אני מרגישה שאני יודעת פחות. אני שמחה להיות מופתעת, כשהדברים לא הולכים כפי שחזיתי: תוכנית גמילה שהצליחה בניגוד לכל הציפיות, שילוב מוצלח לילד שחששנו שיתקשה. אני שמחה להתבדות ולגלות שוב את ערך הצניעות. אי הידיעה, הספק, אלמנט ההפתעה.

ערך נוסף שארצה לדבר עליו כאן היום הוא החמלה. החמלה היא ערך חשוב ביחס לעצמנו וביחס למטופלים שלנו ולהורים שלהם. החמלה העצמית – לדעת לסלוח לעצמנו על טעויות, ללמוד מהן. החמלה לאחר – אנחנו פוגשים כל יום באנשים בתהליך של שבר ומשבר. הם עושים טעויות, נופלים, לא רואים, כועסים עלינו, על עצמם, על הילד שלהם. החמלה היא הדרך לעזור להם לסלוח לעצמם, לקבל את עצמם עם הטעויות שעשו. ועל הדרך – גם לקבל את ילדם ולחמול עליו. בואו נרשה לעצמנו לא להיות שיפוטיים, גם כשזה ממש קשה, ולזכור לחמול.

מה עוד? אני רוצה לדבר קצת בזכות הצחוק. כשבחרתי בלימודי פסיכולוגיה, דוד חכם שאל אותי על הבחירה: “את בטוחה שאת רוצה לעסוק בחלקים הקשים והעצובים של החיים?” ואני זוכרת שכבר אז הבנתי שבזה אני בוחרת. ודווקא בגלל זה אני משתדלת לצחוק מתי שרק אפשר, לבחור בצחוק. לצחוק על עצמנו, לצחוק על סיטואציות הזויות שקורות לנו בכל יום, לצחוק… ומי שמכיר אותי היטב יודע שאצלי בחדר צוחקים וכמה שיותר. הצחוק הזה הוא שמשאיר אותנו שפויים, הוא מאזן אותנו…”

מאחלת לכולנו שנה אזרחית טובה של צניעות, חמלה וצחוק,
דלתי פתוחה בפניכם לכל שאלה, מחשבה, רעיון וגם תלונה (אם ממש חייבים),

ממני,
דנה קוסטה
מנהלת מקצועית תחום אוטיזם
danac@trac.org.il

מקשיבים לכם

העמותה רואה כמטרה מרכזית את שיפור חווית העובד ושימור עובדיה. כדי שנוכל להמשיך ללמוד ולהשתפר יישלח לכלל העובדים במהלך חודש פברואר סקר עמדות עובדים. הסקר הינו אנונימי ויבחן את עמדות העובדים בנושאים שונים כגון האקלים הארגוני, חווית עבודה, שביעות רצון מהתפקיד, מהצוות, אפשרויות הקידום והתפתחות בעמותה ועוד.

המענה לסקר הינה הזדמנות להשפיע על חווית העבודה שלכם ויסייע להנהלת העמותה לקבל תמונת מצב רחבה כבסיס לקבלת החלטות.לפני כשנתיים אתם, עובדי העמותה, הבעתם את דעתכם ונושאים רבים טופלו ושונו בהתאם לסקר. הנהלת העמותה ומחלקת משאבי אנוש מזמינים אתכם להשמיע את קולכם שוב!

מעלים מודעות

ערב ההתרמה
ערב ההתרמה השנתי שלנו בהיכל התרבות בתל אביב היה חגיגי במיוחד כאשר אנחנו מציינים את שנת ה-30 של העמותה. תודה רבה למקהלת הילדים והנוער “שרים בנועם” של תיכון אילון בחולון שנגעה בכל כך הרבה אנשים. תיכון אילון הוא בית ספר שבו הילדים בכיתות התקשורת מקבלים טיפול דרך המערך המשלים. תודה מיוחדת לנחמה פרבר בן פזי שעשתה את השידוך המוצלח! למי שפספס – מצורף קישור לוידאו של הילדים המדהימים האלה מנגנים ושרים את השיר “האחר הוא חבר”. צפו ושתפו. 

יום ההתרמה
יום ההתרמה הארצי לילדים ובוגרים עם אוטיזם הסתיים בהצלחה גדולה. כ-330 בתי ספר התגייסו למשימה. בשל מזג האוויר יום ההתרמה לא בוצע כמתוכנן ב-21/1, אלא התפרס על כל השבוע שאחריו, בהתאם למה שהתאפשר מבחינת מזג האוויר ותוכנית העבודה של בית הספר. כ-60 מתנדבים התגייסו לעשות הסברות והעבירו עשרות פעילויות הסברה בבתי ספר בפריסה ארצית.


תודה לכולם – למי שהראה נכונות לעשות הסברות ולאלה שזכו להעביר הסברה! 

לקראת יום ההתרמה יצאנו במיזם אמנות שיתופי: “עיר החלל – מסע לעולם של יצורים שאין” עם האמן אורי דה בר, אמן בינלאומי שרבות מיצירותיו בשיתוף הקהילה, הזמין ילדים על הרצף והוריהם להשתתף בטיול דמיוני לחלל החיצון, במרחבי האין סוף.

המיזם התרחש באמצעות אתר מיוחד (spacecity.co.il) שבו הילדים הוזמנו לקרוא את הסיפור של אורי על עיר החלל, וליצור בציור, בחומר, ובכל טכניקה שירצו עולם אחר ומסקרן. כל ילד כפי שהוא רואה ומדמיין חיים ויצורים בגלקסיות אחרות. את היצירות הם איגדו לאלבום דיגיטלי אישי ללא עלות, דרך אתר Picabook.

אנחנו, המרכז לטיפול וחקר באוטיזם – העמותה לילדים בסיכון גאים שלקחנו במיזם המרגש הזה, יחד עם חברת Picabook והמנכ”ל יובל יהודר, אלו”ט, ומפעל חלל של התעשייה האווירית לישראל.

שומרים על האיכות

תחום האיכות בעמותה עובד לפי תכנית עבודה תלת-שנתית ובה שזורים מבדקים פנימיים וחיצוניים בכל תהליכי הליבה של פעילות העמותה. המבדקים מסייעים בידי הנהלת העמותה לזהות קשיים וצרכים המעכבים את יכולת הארגון במתן שירות מקצועי ואיכותי, ולמצוא את הפתרונות לצוותי הטיפול של עמותה בעבודתם החיונית.


כחלק מתהליכי האיכות, קיימה הנהלת העמותה בחודש אוקטובר סקר הנהלה שנתי, בו למשך יום שלם התכנסו כל מנהלות התחומים, סקרו והציגו את מדדי האיכות בכל תהליכי הליבה של פעילות העמותה לשנה החולפת. הנהלת העמותה הציבה יעדי איכות לכל אחד מתחומי הליבה, במטרה להטמיע רצף של תהליכי למידה ארגונית להשגת מצוינות והעלאת המקצועיות בכל שירותי העמותה. עבודת מנהלות התחומים במטה העמותה על הכנת סקר ההנהלה נמשכה כחודשיים, ולוותה על ידי נציגי תחום האיכות.


תוצרי סקר ההנהלה, הכוללים הערכות תקציביות הדרושות ליישום התכניות והפרוייקטים שהוצגו, ייבחנו על ידי מנכ”לית העמותה ומנהלת הכספים, וישולבו בפעילות העמותה על-פי שיקולים וסדרי עדיפויות מערכתיים. בשלב הבא, ההחלטות יתורגמו על ידי מנהלות התחומים לתכניות עבודה מפורטות.


ניתוח נתונים
כחלק מתהליכי האיכות, העמותה מאמצת תהליכי ניהול לעבר קבלת החלטות מבוססת ראיות. במסגרת זאת, הצטרפה למחלקת בקרה ומדידה בארגון גב’ אסתי זומר, שמתמחה במתודולוגיות של ניתוח נתונים. בעזרת אסתי ניתן יהיה להפיק ולנתח נתונים המתקבלים מהשטח, וניתוחים אלו יהוו כלי לקבלת החלטות מושכלות, מבוססות נתונים ואמינות, ותיתן שירות למנהלים התחומים השונים כדי לטייב את ההחלטות בכל תחום.

ESDM יצא לאור!
בתום מסע בן שנה וחצי, שכלל תרגום ועריכה מקצועית, הוציאה הוצאת ספרים “אח” בשיתוף העמותה לילדים בסיכון, את שני מדריכי הטיפול של מודל דנוור להתערבות מוקדמת (ESDM) – מדריך למטפלים, ומדריך לעבודה עם הורים ועבור הורים.

את הספרים ניתן להזמין ישירות בלינק מאתר הוצאת ספרים אח עם הנחה מיוחדת של 40% לעובדי עמותה – http://bit.ly/36V6A17

מחברים בעשייה

העמותה מתפתחת וגדלה ואנו רואים חשיבות רבה הן בעדכונים בנעשה והן בחיבורים בעשייה. מחברים בעשייה! – הינה יוזמה חדשה ומבורכת של שיתופי פעולה בין האגפים והיחידות של העמותה. שמחים לפתוח ולספר, על חיבור יצירתי שהתרחש בתכנית “מחישוב לשילוב”:

בסדנא – “הכנה לעולם העבודה”, מעבירים למשתתפי התכנית את כל הנושאים והמידע הפרקטי אשר יפגוש אותם כאשר ישתלבו במקומות העבודה. יפעת אליעזר בלאו, נציגת משאבי אנוש, נרתמה לעשייה והעבירה בצורה ידידותית ונעימה את כל מה שכרוך בזכויות העובד מול המעסיק, תיארה והציגה את מבנה תלוש השכר ורכיביו ועוד.

חשוב לנו, שהעברת הידע למשתתפים תהיה בדרך ייחודית ומתוך התגייסות אישית ומקצועית של המרצים בסיום המפגש יפעת חילקה דף עם מידע שימושי שיסייע בתחילת הדרך במקום העבודה.
אנו מקדמים בברכה את האפשרויות ליצירת חיבורים נוספים מתוך העמותה.

חדשות הסקטורים

קלינאי תקשורת

שלום לכולם,
סקטור קלינאי התקשורת ממשיך לגדול ולהתפתח., יום העיון הסקטוריאלי שהתקיים בתחילת השנה העשיר את כולנו בידע ובכלים בנושא הטיפול בתחומי התקשורת, השפה והדיבור.

גם השנה, אנו ממשיכים בעבודתנו בצוותי ההיגוי, צוות “פרויקט אשד” שהציג ביום העיון את כלי ההערכה הראשון, שעבר תהליך התאמה לאוכלוסיית הילדים על הרצף, ולצידו צוותים חדשים שנוספו השנה: צוות חשיבה חברתית וצוות הטמעת תת”ח וטכנולוגיה.

בכל אחד מהצוותים מתקיימת חשיבה מעמיקה שתניב גם תוצרים מעשיים עבור השטח, כגון נציגת תת”ח בכל יחידה, אשר מרכזת את התחום ומסייעת ביצירת מאגר לוחות תקשורת ארצי. בהמשך תורחב פעילותם של הצוותים לאיסוף חומרים מקצועיים, בניית השתלמויות וייעוץ עבור המטפלים ביחידות.

רכזות הסקטור היחידתיות מהוות צוות המרכז את החשיבה המקצועית הכללית בסקטור, סביב ניסוח מטרות טיפול, תכני השתלמויות וסוגיות מקצועיות נוספות.

במסגרת תכנית ההשתלמויות השנתית, מתקיים עתה קורס בנושא לקויות היגוי העוסק בקביעת מטרות בתחום הפקת הדיבור בקרב ילדים על הרצף האוטיסטי.

אני מודה לכולכם, קלינאי התקשורת והמדריכים על עבודתכם המסורה והמקצועית
ומאחלת לכם, המשך שנה נעימה ופוריה.

בברכה,
פזית גור
מנהלת סקטור קלינאות תקשורת


עבודה סוציאלית

בימים אלו הסתיים החלק הראשון של הטמעת טפסי הערכת פתיחת השנה בשטח. על משימת העברת והכנת הטפסים עבדו במרץ רב חברי ועדת ההיגוי והמדריכים בסקטור העבודה הסוציאלית. על ביצועם בפועל, עבדו בעבודה משמעותית ומקצועית כל מטפלי הסקטור.

אנו מצויים כעת בשלב לא פחות ממרתק, של איסוף המידע שנכתב, הבנתו ועיבודו לקראת השנה הבאה. ניכר כי נעשתה עבודה משמעותית מאוד שכללה תהליכי למידה והפנמה רבים. במקביל, ממשיכים להתכנס ועדות ההיגוי וממשיך במשנה מרץ קורס העו”סים שהחלו בשנתיים האחרונות את דרכם בעמותה.

אנו נערכים כעת להמשך העמקה של תהליכי טיפול והתערבות ברוח הסקטור ובמקביל להתאמה מדוייקת לצרכי השטח של השתלמויות וסדנאות.

תודה לכל העוסקים במלאכה ויישר כוח להמשך העבודה.

דפנה טישל, ראש סקטור עבודה סוציאלית.

 

ניתוח התנהגות

במהלך חודש דצמבר התקיימה הכשרה משמעותית של פרופסור גרגורי הנלי חוקר ומומחה בעל שם עולמי לטיפול בהתנהגויות מאתגרות חמורות בקרב ילדים עם אוטיזם. הכשרה זו עסקה באיתור ודיוק סיבות להופעתן של התנהגויות מאתגרות ודרכי התערבות מותאמים.

לקראת ההכשרה ערכתי סקר קצר בנושא בתוך גני העמותה בקרב 420 ילדים עם אוטיזם בגילאי 3 – 7 שנים. ממצאי הסקר הראו כי כמעט 50% מהילדים מראים לפחות התנהגות מאתגרת אחת. תוצאות סקר זה דומות לממצאים הקיימים במחקר בעולם בנושא זה. בתוך אותם 50% (209 ילדים) ניתן לראות את התפלגות ההתנהגויות השונות שנבדקו:

ממצאים אלו מדגישים את חשיבות דיוק הטיפול וההתערבות הנכונה בכדי לשפר את תפקודם ואיכות חייהם של ילדים עם אוטיזם ובני משפחותיהם. אוטיזם הינה לקות המתבטאת בעיקרה בהתנהגות החיצונית הנראית לעין ועל כן ישנה חשיבות בכך שמנתחי התנהגות המתמחים בתחום זה יהוו חלק מן הצוות האינטגרטיבי בגן.

בחודש דצמבר האחרון קיימתי ביקור ביחידת אילת. התרשמתי מאוד מעבודתן המקצועית של מנתחות ההתנהגות ביחידה. התרגשתי לראות כי מנתחות ההתנהגות הינן חלק בלתי נפרד ומשמעותי בעבודה ובחשיבה הרב צוותית בגן. בדוגמא המצורפת נעשתה חשיבה כיצד ליצור לוח סדר יום לילדים המתקשים בזיהוי תמונות תוך שימוש בעזרים מוחשיים, המייצגים את הפעילות הבאה אליה הילד הולך. מערכת כזו מייצרת עבור הילד חוויה של ארגון, הבניה וידיעה של מה צפוי להתרחש, באופן המותאם עבורו בכדי לתפקד עצמאית בשגרת היום המורכבת.

אבקש להודות לעו”ד ציפי נגל אדלשטיין ולפרופ’ נתי נאור על שאפשרו לנו להגשים חלום, ולכל העוסקים במלאכה על ההתגייסות והחריצות.

בברכה,
אביבה בינט
מנהלת תחום ניתוח התנהגות בעמותה לילדים בסיכון

חדשות מהשטח

ראשון לציון

סקטור ריפוי בעיסוק יחידת ראשון לציון – גדל ומתפתח

משש מרפאות בעיסוק לפני כשנתיים אנו עומדים כיום על סקטור המונה עשרים ואחת מרפאות בעיסוק! רובן צעירות מאוד במקצוע ונמצאות בתחילת דרכן. לא היה פשוט לגייסן אך צמיחה משמחת ומרגשת זו אינה מספקת. כעת נולד צורך לחשוב כיצד משמרים את כולן. בחשיבה על מה גורם למרפאות בעיסוק צעירות להחזיק בתפקידן בגנים לילדים עם אוטיזם מרוצה ומסופקת, העלנו מגוון צרכים כגון למידה העשרה והתפתחות מקצועית, תחושת סיפוק מהעבודה, חיבור לצוות הריפוי בעיסוק מחד ולצוות הרב מקצועי בגן מאידך, הכלה והבנה רגשית למורכבות העבודה עם אוכלוסייה מאתגרת ומורכבת כמו שלנו, התחברות להתמודדויות והאתגרים הניצבים בפניהן בעבודתן היומיומית בגנים ועוד.

במפגשי הסקטור אנו עוסקים בהעשרה ולמידה של נושאים מקצועיים כגון סדנא לכתיבת מטרות טיפול, דילמות מקצועיות בתפקיד, העמקה בתחום המשחק בכלל ואצל אוכלוסיית האוטיסטים בפרט, ניתוח תצפיות ככלי להערכה, ניתוחי סרטוני וידאו של ילדים בגן, סדנא לבניית מגוון קבוצות טיפוליות בגנים, העמקה בתחום קשיי ויסות תחושתיים ועוד.

באחד המפגשים ערכנו סדנא לפיתוח היצירתית בה יצרנו מגוון רחב של משחקים ופעילויות המשמשים את המרפאות בעיסוק הן בטיפולים בחדר והן במרחב הגן. ההתלהבות בקרב המרפאות בעיסוק הייתה גדולה וכך גם התקבלו היצירות והרעיונות בקרב הגננות, הרכזות ושאר הצוות הטיפולי. מצורפות תמונות מהסדנא.

בברכת המשך שנה מעשירה בלמידה, עשייה, סיפוק וצמיחה לכולנו ☺
הילה ניב זוסמן, רכזת סקטור ריפוי בעיסוק, יחידת ראשון לציון


יחידת השרון

בתאריך 6.1.20 קיימנו ערב צוות בגן, שמטרתו הייתה גיבוש וחיבור בין אנשי הצוות, ובנוסף, היכרות עם תחום הטיפול באמצעות פסיכודרמה. את הערב הנחתה דפנה קרביץ, מטפלת בפסיכודרמה שעובדת כמטפלת רגשית בגן. בתחילת הערב סיפרה דפנה על שיטת הפסיכודרמה, ועל אבי הפסיכודרמה, יעקב לוי מורנו, שפעל בווינה ובארה”ב, וגיבש את תורתו במקביל לפיתוח הפסיכואנליזה של פרויד.

הפסיכודרמה היא שיטה טיפולית המבוססת על פעולה דרמטית ומשחק תפקידים. היא משתמשת בכלים תיאטרליים, שבאמצעותם ממחיזים תכנים מהמציאות של חיי המטופל ומעולמו הפנימי. במקורה, הפסיכודרמה היא שיטת טיפול קבוצתית, שבה משחקים חברי הקבוצה, תפקידים בפעולה הדרמטית של המטופל, שנמצא במרכז הדרמה.

דפנה סיפרה כיצד היא משתמשת בכלים הפסיכודרמטיים בעבודתה הטיפולית בגן, עם הילדים על הרצף, ונתנה דוגמה, על ידי תיאור מקרה של אחד הילדים.

לאחר מכן ניגשנו לפעולה. “התחממנו” באמצעות תרגילים ומשחקים שלימדו אותנו על המשותף בינינו, ועל הדברים הייחודיים לכל אחת. לאחר מכן התנדבה אחת מנשות הצוות, ליצור פעולה דרמטית קצרה, בה חקרה סיטואציה מחיי הגן. היא המחיזה, בעזרת המנחה, סצנה עם אחד הילדים שבה עלה לה קושי. באמצעות משחקי תפקידים, של הדמויות במציאות ושל קולותיה הפנימיים, חקרנו את הסיטואציה, ואת מה שקורה לה, ומפעיל אותה, מבפנים ומבחוץ. בסיום עבודתה יצרנו מעגל שבו שיתפה כל אחת מה שעלה בה בעקבות הפעולה הדרמטית, ואיפה זה הדהד אצלה.

התגובות הנילהבות של הצוות עוד הדהדו בימים שאחרי… כולן שיתפו כמה החוויה היתה משמעותית הן ללמידה והעשרה והן למפגש של כל אחת עם עצמה ועם שותפותיה לעשייה היומיומית.

זכינו לערב מרגש, בו כל אחת זכתה להתחבר לכוחות שלה , להתמלא בגאווה , בתחושת שותפות ובמילוי מצברים.

מיכל פלד, רכזת גן חרצית.

ערב הורים בגן יערה

בגן יערה, השייך ליחידת גני השרון, התקיים ערב הורים, השלישי במספר, בנושא הצבת גבול. את הערב העבירו רכזת הגן סנדרה בן דורי ומנתחת ההתנהגות ענת נדלר. שני הערבים הקודמים התקיימו בשנה שעברה ואותם העבירה מנתחת ההתנהגות, כאשר המפגש הראשון עסק במושגי יסוד בניתוח התנהגות- היכרות עם התחום ועם העבודה ההתנהגותית בגני התקשורת וטעויות נפוצות שאנו עושים בתחום ההתנהגותי.

המפגש השני עסק באופנים בהם ניתן להפחית התנהגות לא רצויה. השנה לערב ההורים שעיקרו עסק אף הוא בתחום ניתוח ההתנהגות נוספו להרצאה היבטים רגשיים אותם העבירה רכזת הגן. בפן הרגשי ניתן מקום לחשיבות מתן גבולות לרווחתו הנפשית של הילד וחוסנו הנפשי, היסטורית ההורה והשפעתה על מתן גבולות . חשיבות מנטליזאצית ההורה את הילד בעת מתן הגבול. בפן ניתוח ההתנהגות ניתן הסבר על הצבת גבול בצורה נכונה, תוך שימת דגש על הבניית הסביבה באופן אשר מונע את ההתנהגויות מלכתחילה ומתן כלים פרקטיים ליישום.

פוסטים נוספים