post-adaptation

הימים הראשונים של השנה מלווים בדאגה וחששות רבים של הורים לילדיהם, סביב כניסה למסגרת חדשה או פשוט תחילת שנת הלימודים. כל הורה רוצה להקל על ילדו, “לרפד” את הקושי ואף למנוע אותו במידת האפשר. כשמדובר בילדים עם אוטיזם, הדאגה יכולה להיות גדולה במיוחד, סביב קושי להביע את עצמם ולתאר מה עובר עליהם, סביב היותם בעלי קשיים משמעותיים בהתמודדות עם חדש ושינוי, וסביב היותם בעלי תשתית נוירולוגית וחושית ההופכת את ההתמודדות עם הגירויים מסביב למאתגרת יותר.

שימו לב הורים, הפוסט הזה הוא עבורכם. הדאגה היא טבעית, ואף מותאמת, וברור כי תפקידכם לנסות להקל על ילדכם בתחילת שנת הלימודים ואף לעקוב אחר תהליך ההסתגלות שלהם.

לצד זאת, שימו לב שאינכם מייצרים, גם אם מתוך כוונה טובה, עמדה הורית חרדה, שבסופו של דבר עשויה להקשות על הילד במקום לסייע לו. הילד שלכם רגיש וקשוב אליכם, גם אם אינו מראה זאת. אתם מקור הביטחון והגורם המרכזי שהוא מכיר ושם לב אליו, ולכן גם ישים לב כשאתם מתוחים או מודאגים. גם אם אתם חושבים שהוא לא שם לב, גם אם ילדכם אינו מחצין את רגשותיו, דעו שהוא חש זאת בדרכו שלו.
ניסחנו עבורכם המלצה על מספר עקרונות שתוכלו לשים לנגד עיניכם בהתמודדות עם תחילת שנת הלימודים:

1. העבירו לילדכם את המסר שהתחלה חדשה היא לא פשוטה, ושאתם סומכים עליו שהוא יכול להתמודד ולהתגבר (באופן מילולי או אחר, שמתאים לרמת ההבנה והיכולת של ילדכם).

2. הימנעו משיח בבית, אם בטלפון ואם עם בני המשפחה, המעיד על לחץ גבוה מצדכם. ילדכם קולט, שומע, חש, את המסרים שלכם ואת התדרים שאותם אתם משדרים, גם מעבר למילים.

3. העבירו למסגרת של הילד מסרים חיוביים- שאתם סומכים עליהם וגם על הילד שלכם. זה מחזק וגם הם זקוקים לכך, ותחושת אמון מצדכם יכולה לסייע גם להם.

4. תנו לילדכם הצעה מה הוא יכול לעשות במידה וקשה לו (לפנות/לסמן למבוגר בסביבה, לחבק חפץ מעבר מהבית, לעצום עיניים ולקחת נשימה עמוקה וכו’), ושתפו בכך גם את הגננת/מורה, שיתמכו בכך.

5. ספרו לילד סיפור אם מתוך ספר, או מתוך מדיום ממוחשב, העוסק בשינוי או מעבר, ועשו את ההקבלות אליו.

6. אפשרו לילדכם בשעות אחר הצהריים יותר מנוחה ומרחב התנהלות עם פחות דרישות- זה לא הזמן לדרישות גבוהות לפעילות בבית או טיפולים, ילדכם זקוק להפוגה כדי להסתגל ולהטמיע את השינוי ונגזרותיו.

7. אפשרו לעצמכם לדבר ולשתף מישהו קרוב, לא בנוכחות הילד, בדאגות ובחששות שלכם, פרקו את המטען הרגשי מעליכם ואפשרו לעצמכם לקבל תמיכה.

ל̲ס̲י̲כ̲ו̲ם̲: עשו ככל יכולתכם להאמין בילדכם וביכולתו להתרגל, להסתגל, ולעשות את השינוי, תנו לו תמיכה וגם לעצמכם, והימנעו מלשים עליו את הלחץ או הדאגות שלכם.

פוסטים נוספים

Hosted by sPD.co.il - אחסון אתרים A site by razgroup