חזרה למעלה ^

אנו עומדים בפתח חזרה למוסדות החינוך ולמצב של שגרה – קצת אחרת. בצד ההתרגשות והציפייה, אנו נמצאים בפתחה של שגרת חיים שונה ממה שאליה היינו רגילים. בניגוד למצב בו שגרת כל הבית נמשכת והילד הולך למסגרת חדשה, כאן אנו שותפים למציאות חדשה משותפת. ההתארגנות לשגרה זו, מנוהלת על ידכם ההורים, בתוקף היותכם בעלי הידיעה המדויקת ביותר את טובת ילדכם ואת טובת משפחתכם. יש לזכור כי גם אתם ההורים עוברים התרחשויות החדשות גם לכם וגם לילדכם. מטרת העצות הבאות, לספק ביטחון בחזרה לשגרה לכלל המערכת המשפחתית. זכרו שהתקופה עד עתה היתה מאתגרת וצפנה בחובה השגים משמעותיים שלכם כמשפחה. חשובה השענות על ההשגים והחוויות החדשות שרכשתם, בצד ציפייה לדרך אחרת ומרתקת שעשויה להתפתח למרות הקשיים השונים הצפויים בה.

ברדק בחוץ? עוגן יציב בבית. השענו על עוגנים קיימים בבית. זה הזמן לשמור בקפדנות על שגרה קבועה בתוך הבית. כשהילד חוזר מהגן, הוא ישמח לחזור לשגרה שהיתה נהוגה בעבר, זמן מסך קבוע, זמן משחק , זמן יציאה החוצה וכדומה.  הקפידו במיוחד על הליכה לישון בזמן, שעות מסך מותאמות, זמן מקלחת. עוגנים אלו מרגיעים מאוד את הילדים שלנו ומספקים גם לנו, ההורים מסגרת יציבה. שימו לב בתוך שגרה זו כי אתם  מקפידים לאסוף את הילדים בזמן וכן להביא אותם למסגרת ולהפרד מהם בזמן המתאים.

לקראת חזרה למסגרות, נהלו עם הילדים שיחת הכנה. חשוב שתשוחחו עם ילדיכם על החזרה לגן ועל השינויים הצפויים. שיחות כאלו מכינות את הילדים לקראת השינוי ומארגנות את מחשבתם לקראת שינוי. בשיחות אלו חשוב להשען על הקבוע – מה נשאר בדיוק אותו דבר: אותו  גן, אותו מסלול לגן, אותו טקס פרידה, אותה גננת. האמינו והקפידו להעביר לילד את האמון שלכם בו וביכולתו  של ילדכם לחזור לשגרה וחזקו אותו על כל מאמץ קטן שנראה שעושה.

ויסות הורי – אין ספק כי גם עבורכם ההורים התקופה מאוד מטלטלת. עם זאת היכולת שלכם לשמור מול הילדים על מראה רגוע משפיעה באופן ישיר על שלוותם, יותר מכל דבר אחר. מצאו דרכים להרגיע את עצמכם ההורים מדי פעם כדי שתוכלו להיות שם עבור הילדים: שיחה עם חברה, ניתוק הטלפון לכמה שעות קבועות ביום והעברתו למצב ללא נתונים ניידים שחוסם כניסת אי מיילים וואטס אפ, ביטול עדכוני חדשות אוטומטיים וכדומה.

בתקופה כזו יותר מתמיד, נסו לשריין זמן איכות קבוע. לא צריך יותר מכמה דקות נקיות לאחד מההורים עם הילד. זמן זה, מוגדר כקפסולת זמן ביום ושעה קבועה. בזמן זה, ההורה נמצא בפעילות מרוכזת עם הילד, בקשב מלא לרצונו הילד (ללא  הוצאות כספיות) ללא טלפונים וללא אחים. תוכלו לצייר ביחד, לשחק, לצאת לפעילות ספורטיבית משותפת, לבשל ,  או אף לתכנן פרוייקט משותף (בנייה בלגו או פאזל משותף).עד מהרה, זמן האיכות הקבוע הזה, יהווה משענת משותפת לכם ולילד והציפייה לו תהיה מרגיעה בפני עצמה.

צרו בבית מקום רגוע קבוע עבור הילד. תנו לילד לעצב ולסדר אותה. בנוסף לכך, תוכלו להכין עבורו קופסה, השייכת רק לו ובתוכה ירכז חומרים לשימוש ברגעי מצוקה קלים (טושים, פלסטלינה, דמויות ועוד). תחושת המקום הבטוח והקופסה הייחודית לו, מספקים הגנה והרגעה עבור הילד.

כאשר תתענינו בשלומו של ילדכם, הקפידו לשאול שאלות שאלות מנחות וספציפיות, כגון “מה עשית בגן?” “עם מי מהחברים שיחקת?” “ממה נהנית?” “מה הכעיס אותך?” 

אל תשכחו, שילדים לעיתים לא יענו לשאלה, אך את התשובה נוכל להבין באופן די ברור משינויים בהתנהגות של הילד. היו קשובים לאורך כל היום לסיפורים של הילד או למחוות לא ורבליות.

חזקו את העצמי של הילד: שבחו התנהגויות חיוביות ומסתגלות. עודדו את הילדים לזהות כוחות שונים שגילו היום (איזו מחמאה קיבלתי, על איזה קושי הצלחתי להתגבר) ושבחו התנהגות חיובית ומסתגלת. נרמלו חרדות ופחדים שונים וזכרו כי כולנו עוברים תקופה של רגשות שונים. כדאי לשיים עם הילדים את הרגש שהם חשים, שכן השיום נותן גבולות ומספק הרגעה. במקביל חשבו או ציירו עם הילד רעיונות של מה יכול לעזור לי להתרגל בחזרה לשגרה.

 

אל תתביישו להעזר!!! לכולם קשה בתקופה מורכבת זו ומותר לא לדעת ולשאול שאלות. העזרו!! בצוות הגן, בצוותי בית הספר וגם במוקדים בקהילה. פעמים רבות, התמונה שנראית בבית שונה מהתמונה במסגרת, ואנשי הצוות ידעו לסייע ולתת תמונה מלאה שתעזור לכם בקבלת החלטות.

פוסטים נוספים